Blog: een candidate persona in 4 stappen

Blog door Bianca Perfors (21 september 2020):
Leestijd: 4 minuten

Een candidate persona in 4 stappen

Met een candidate persona breng je je doelgroep tot leven. Je gaat je verdiepen in de ideale kandidaten voor jouw vacature. Kandidaten. Meervoud. Omdat een kandidaatprofiel geen tunnelvisie moet creëren, maar juist een bredere blik op wie er kan matchen met jouw vacature. In sommige gevallen maak je dus ook meer dan één candidate persona voor een vacature.

Een candidate persona maken moet je de tijd voor nemen en zorgvuldig doen. Als je er te weinig tijd voor neemt en het gaat afraffelen, dan gaat dit ten koste van het resultaat wat je ermee kunt boeken. En dat is dan wel weer zonde van je tijd. Want een candidate persona kan juist zorgen voor meer en beter resultaat in je recruitmentproces.

Om jou een beetje op weg te helpen zetten we de beginstappen op een rij.

Stap 1. Hoeveel en welke candidate persona’s ga je maken?

Dit hangt af van verschillende factoren. Zo kan het niveau van de functie hier bepalend in zijn. Stel dat je meerdere fte’s wilt invullen met je vacature en zowel een junior als senior kandidaat zoekt voor je vacature. Dan heb je meerdere candidate persona’s nodig. Een junior kandidaat zit mogelijk in een andere levensfase dan de senior. Ze kunnen bijvoorbeeld op andere social media en platforms actief zijn. Of wat dacht je van de beweegredenen om te wisselen van werkgever? Grote kans dat een senior kandidaat een vast dienstverband moet opzeggen voor een nieuw avontuur. Voor de junior zal het de eerste of tweede baan zijn. Andere beweegredenen hier dus!

Stap 2. Wat is een handig format?

Met format bedoelen we natuurlijk de onderwerpen die je bij je doelgroep gaat uitvragen. Binnen onze training gebruiken wij een format van maar liefst 9 pagina’s. Zeer uitgebreid dus. Dit format is dan ook door de jaren heen ontwikkeld. Voor je interviewsessie is het handig én verstandig om een kleiner exemplaar te gebruiken. Om te bepalen welk format jij gaat gebruiken is het belangrijk dat je vooraf goed helder hebt wat het doel is van je persona. Anders gezegd; waar wil je de output voor gebruiken. Wil je er gerichter mee kunnen gaan sourcen? Wil je de vacatureteksten gaan aanpassen? Of wil je het gebruiken voor betere jobmarketing? Of je doelgroep beter leren kennen omdat deze nieuw voor jou is?

Stap 3. De top performers voor de interviewsessie

Wat zeg je? Top performers? Jazeker, top performers. Dit zijn de medewerkers in jouw bedrijf waarvan jullie zeggen: “doe er nog maar drie”! Samen met de hiringmanager bepaal je welke medewerkers in het team of afdeling referent kunnen staan voor de doelgroep. Oftewel; voor het kandidaatprofiel wat jullie willen werven voor de vacature. Dit noemen wij: de top performers.

Wacht even. Dit zegt natuurlijk niet dat anderen in het team geen top performer zijn. Of dat collega’s niet goed presteren. In onze training gebruiken wij deze term alleen om nadruk te leggen op wie je als referent voor de doelgroep ziet. Zo is het voor jou makkelijker om een interviewpanel samen te stellen voor je candidate persona.

Stap 4. En nu gaan plannen!

Plan de interviewsessie op een handig moment. Bijna iedereen heeft het druk. Of vindt het lastig om tijd te maken. Wees creatief en denk in oplossingen. Je zou bijvoorbeeld de interviewsessie tijdens lunchtijd kunnen plannen. Voorwaarden: heerlijke broodjes regelen en in een aparte ruimte gaan zitten waar jullie niet gestoord worden.

Voorkeur: plan de sessie met alle top performers te gelijk. Goed voor de interactie.
Verstandig: organiseer 1 tot 1,5 uur voor de interviewsessie. Deze tijd is zeker wel nodig.
Handig: maak een audio opname. Dit helpt jou bij de uitwerking.

Enthousiast geworden?

Wij waren het al en zijn het nog steeds. Een candidate persona zorgt voor succesvol recruitment. Het heeft ons werk altijd verrijkt. Niet alleen doordat we betere resultaten boekten. Ook omdat we meer plezier kregen in ons werk als recruiter. En het gevoel om “in control” te zijn als je je doelgroep écht kent, gunnen wij al onze recruitment vakgenoten.

Na stap 4 volgen nog meer stappen. Te veel om in een blog te beschrijven. Wil je er meer over horen? Of gewoon gelijk aan de slag gaan met begeleiding van ons? Stuur ons een berichtje en wij vertellen hoe we jou kunnen helpen.

Ben je al overtuigd en wil je gelijk leren hoe je candidate persona’s kan maken? Meld je dan aan voor de training en vergeet niet om de kortingscode ‘Najaar2020’ te gebruiken. Dat levert jou namelijk 50 euro korting op. Heb je die mooi weer in de pocket.

Over Bianca Perfors

bianca perfors personamaken.nl-2

Bianca is een ervaren allround recruitmentprofessional die vanuit Recruiters Omgekeerd haar kennis inzet in het trainen en coachen van recruiters. Het recruitmentvak kent voor haar geen geheimen meer. Bedrijven weten haar te vinden om een ATS te implementeren, een employer brandingstrategie of referral recruitment opzetten of om de candidate journey te verbeteren.

Zelf een candidate persona leren maken?

Schrijf je in voor de training