Blog: Hoe je met een candidate persona die ene kandidaat kan vinden.

Blog door Bianca Perfors (22 februari 2021):
Leestijd: 4 minuten

Hoe je met een candidate persona die ene kandidaat kan vinden…

Begin december 2020 sprak ik met Vishal Gainda van Recruitmentgeek over zijn aanpak in de zoektocht naar die ene kandidaat. Vishal is een succesvolle interimmer met twee lopende opdrachten (RPS en Techsharks). Hij gebruikt candidate persona’s in zijn werk als recruitment en sourcing professional.

Kandidaten werven in een schaarse arbeidsmarkt. Vishal weet daar alles van. Het sourcen naar talenten, ze verbinden én verleiden. Het is zijn dagelijkse werk in de markt van bouw, infra en techniek. En om de schaarse talenten voor zijn klanten succesvol te sourcen en te benaderen gebruikt hij candidate persona’s. “Zo kan ik kandidaten nog beter verleiden. Je zou kunnen zeggen dat ik veel meer hun taal spreek” vertelt Vishal.

Je begrijpt dat ik, als trainer van personamaken.nl, erg blij word van zo’n antwoord. Ik hoor dan een recruitmentspecialist praten die het voordeel van werken met persona’s door en door begrijpt. Voor mij alle reden om de tips en ervaring van Vishal met jullie te delen.

We kennen ze allemaal wel: zo’n vacature die veel te lang open staat.

Zoals dat zo vaak gaat als je start als interimmer of recruiter bij een nieuwe organisatie, mag je gelijk aan de slag met een pittige vacature. Eén waarvan de doorlooptijd sky high is. Waar al je alarmbellen bij afgaan. Maar die ook een ongekende strijdlust en gedrevenheid in jou als recruiter oproept.

Vishal besloot het anders aan te pakken. Namelijk door een candidate persona van de doelgroep maken. Hij stelde vragen op. Plande de interviewsessie met de hiringmanager. En ging met de output aan het sourcen. ‘Kat in het bakkie’ zou je zeggen. Viel dat in de praktijk even tegen. Vishal had veel informatie gekregen. Maar niet van iemand die referent stond voor de doelgroep. Wijze les en gelijk duidelijk dat dit de volgende keer anders moet.

Tip: zorg dat je de interviewsessie houdt met medewerkers waarvoor je collega’s zoekt.  

We hebben het in bovenstaand voorbeeld over hiringmanagers, afdelingen en teams. Best wel een corporate insteek. Maar hoe doe je dit dan aan bureauzijde, gebruik je daar ook candidate persona’s? Als het aan Vishal ligt zeker wel. Terugkijkend op de tijd aan bureauzijde had hij toen ook graag persona’s gebruikt.

“Door je op deze manier te verdiepen in je doelgroep kun je de responsratio van je sourcing echt verhogen of zelfs verdubbelen. Daarmee vul je dus ook makkelijker en beter vacatures bij je klanten in.”

Klinkt als magie: de responsratio van je sourcing verhogen. Dat willen we allemaal!

Magie? Wel nee, dit is recruitment! Met een persona kruip je in de huid van je doelgroep. Daarmee gaat ook de kwaliteit van je gesprek met een sollicitant omhoog. “En daarnaast, zegt Vishal, heeft het werken met persona’s ook een positief effect heeft op je positie binnen de interne organisatie. Zo word je als Recruiter veel meer een gesprekspartner voor bijvoorbeeld je collega’s van Marketing.”

Dus zonder candidate persona GEEN sourcing.

Dit onderstreept Vishal gelijk. Hij gebruikt candidate persona’s dagelijks bij het sourcen in schaarse arbeidsmarkten. Zo kijkt hij bijvoorbeeld naar welke woorden er tijdens de interviewsessie zijn genoemd en verwerkt hij deze in de e-mails naar potentiële talenten. Mooi voorbeeld van hoe je de output van een candidate persona op praktische wijze in het sourcen en benaderen van kandidaten kan gebruiken.

Weerstand bij het maken van een candidate persona? “Nee hoor!”

Medewerkers vinden het juist ontzettend tof om over hun werk te praten en te vertellen waar nieuwe collega’s te vinden zijn. Zij zijn trots op wat ze doen en praten er graag over.  Belangrijke tip van Vishal: Denk er wel aan dat je medewerkers vooraf goed informeert, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten.

Interviewsessie klaar? Uitwerken maar!

Vishal reserveert direct na de interviewsessie een uur in zijn agenda om de candidate persona uit te werken. Ook neemt hij de sessie op zodat hij tijdens het interview actief kan luisteren en doorvragen. Heel handig: want de meest gebruikte woorden van je doelgroep kun je het beste ontdekken door de audio terug te luisteren. Zoals eerder gezegd; de doelgroep identificeert zich met deze woorden en daarom is het waardevol om deze in je mails te gebruiken. Als Vishal de persona heeft uitgewerkt deelt hij deze ook met de betrokken medewerkers en hiringmanager.

Als je start met sourcen wil je toch zeker weten dat je het juiste profiel voor ogen hebt?!

Voor Vishal is dat geen vraag maar de basis van zijn werk. Anders is het zonde van de tijd. Daarom stelt hij ook voor iedere persona aan de doelgroep de vraag; “hoe zou jij benaderd willen worden”. En hoe goed jij als recruiter je doelgroep ook kent, er komt regelmatig toch een verrassend antwoord op. Zo kreeg Vishal onlangs bij een candidate persona voor een directiefunctie te horen: “Ik heb het liefst dat je mij direct belt”.

Laatste tip? Simpel. Ga het doen. Maak een candidate persona!

“Zoek via de persona verbinding met je doelgroep. Het stellen van persoonlijke vragen aan een introverte doelgroep kan best lastig zijn, maar als je de verbinding maakt met je medewerkers gaat het zeker goed komen.”

Ben jij enthousiast geworden door de ervaringen van Vishal en wil je ook aan de slag gaan met candidate persona’s, zonder dat je in de bekende valkuilen stapt? Geef jezelf dan toegang tot de e-learning Candidate Persona. De 229 euro die je ervoor betaalt verdien je dubbel en dwars terug. Dat beloven wij je!

Over Bianca Perfors

Bianca is een ervaren allround recruitmentprofessional die vanuit Recruiters Omgekeerd haar kennis inzet in het trainen en coachen van recruiters. Het recruitmentvak kent voor haar geen geheimen meer. Bedrijven weten haar te vinden om een ATS te implementeren, een employer brandingstrategie of referral recruitment opzetten of om de candidate journey te verbeteren.

Zelf een candidate persona leren maken?

Schrijf je in voor de training