Blog: succesvol personeel werven met een candidate persona

Blog door Robert Buning (18 Augustus 2020):
Leestijd: 4 minuten

Succesvol personeel werven met een candidate persona

Het schaap met de vijf poten zoeken. Een unicorn vinden voor jouw vacature. In sommige sectoren komen de kandidaten aanwaaien terwijl In andere sectoren sprake is van een schaarse arbeidsmarkt. Branches waarin kandidaten helemaal niet op zoek zijn naar een andere baan. Ga er maar eens aan staan om dan die gewilde professional bij jouw bedrijf aan tafel te krijgen. En hoe zorg je dat alle tijd die je besteed aan het sourcen en benaderen positieve respons oplevert. Juist! Door jezelf te verdiepen in de doelgroep. Met een candidate persona.

Van buyer persona naar candidate persona

Met een buyer persona breng je je ideale klant in beeld. Je gaat je verdiepen in je doelgroep; de kopers van jouw product of dienst. Je gaat het gesprek aan met jouw doelgroep. Dit is natuurlijk niet anders bij een candidate persona.

Net als het maken van een buyer persona is het altijd de moeite waard om een candidate persona van jouw perfecte sollicitant te maken. Ook als je nu al voldoende kandidaten krijgt. Waarom? Omdat je bijvoorbeeld veel doelgroep gerichter kunt schrijven. Dat heeft dan weer als voordeel dat er minder kandidaten solliciteren. En dit betekent minder afwijzen wat weer een positief effect heeft op je employer brand. Bij de zeer schaarse doelgroep is het fijn dat je op dezelfde golflengte kunt communiceren en zo makkelijker in de huid van de doelgroep kunt kruipen, waardoor de kans op goede kandidaten weer sterk toeneemt.

Kortom: het loont altijd om, bij voorkeur het begin van je recruitmentproces, een candidate persona van je doelgroep te maken.

Dit levert een candidate persona je op

Wanneer er een hiring manager bij jou aanklopt met een nieuwe vacature kun je met een persona jouw doelgroep pas echt leren kennen. Je komt achter de demografische kenmerken, communicatiestijl, interesses, gewenste cultuur, motivatoren, drijfveren en beweegredenen van de ideale kandidaat. Alle output kun je direct inzetten binnen je recruitmentmarketing- en sourcing. Eindelijk kun je die aantrekkelijke vacaturetekst schrijven. Zo zorgt een persona ervoor dat je beter, sneller en succesvoller kunt werven. Fijn toch?

Recruitmentmarketing

Door in de huid van de ideale kandidaat te kruipen krijg je veel waardevolle informatie om te gaan werven. Stel je werkt binnen een industrieel bedrijf dat een elektromonteur zoekt. Maak dan een persona met input van de elektromonteurs die er al werken. En vertaal deze informatie naar relevante content. Bijvoorbeeld voor je vacaturetekst, de werken-bij site, jouw jobmarketing (Facebook, Instagram, Google, LinkedIn) of misschien zelfs voor een vacaturevideo. De input kun je ook gebruiken voor hyper targeting. Je weet toch precies wie, wat, waar zit. Dat heb je namelijk uitgevraagd bij de doelgroep. Best veel wat je allemaal kunt doen met de input van een candidate persona, vind je niet?

Sourcing

Als je gaat sourcen (lees: searchen naar kandidaten), dan is het wel fijn dat je weet waar je moet gaan sourcen en met welke boodschap je de kandidaat moet benaderen. Hoe vaak lees je niet berichten van de doelgroep dat ze weer met bulkmails zijn benaderd. Dat er door de recruiter geen tijd is gestoken in het verdiepen in wie ze nou echt zijn. Dat kan natuurlijk helemaal anders! Het is toch veel fijner als je gericht kan zoeken naar kandidaten op de kanalen waar je doelgroep ook echt zit. En wanneer jij exact weet wat de doelgroep triggert om wel op jouw bericht te reageren, in plaats van op de andere 99 berichten, dan zit je gelijk goed. Om succesvoller te zijn in het sourcen is het maken van een candidate persona de start van je zoektocht. Gerichter zoeken en meer respons op je berichten levert jou ook veel meer plezier in je werk op.

Candidate Experience

Als werkgever wil je de beste candidate experience voor jouw sollicitanten. Jij wilt dat jouw sollicitanten positief over je gaan praten. Ook als ze worden afgewezen. Wanneer je vooraf weet hoe de doelgroep het beste kan worden aangesproken, met welke tone of voice en op welke tijden, dan kun je de candidate journey personaliseren. En moet je iemand toch afwijzen? Met de input uit de candidate persona ken je je doelgroep pas echt. Hiermee is de hele candidate journey voor de sollicitant al goed geweest en zal de afwijzing ook anders (lees: positiever) worden ontvangen. Zo kijkt elke sollicitant die met jouw organisatie kennismaakt met een goed gevoel terug op de procedure. En zal deze kandidaat een positieve ervaring doorvertellen. Zo werkt dit door in je employer brand.

Dit kun je dus allemaal bereiken met een candidate persona

  • Inzicht krijgen in de kenmerken van je doelgroep
  • Kanalen achterhalen waarin de ideale kandidaat te vinden is
  • Aantrekkelijke en gepersonaliseerd communiceren met je doelgroep
  • Aantrekkelijke doelgroepgerichte vacatureteksten schrijven
  • Candidate Journey optimaliseren en personaliseren
  • Beter, sneller en effectiever werven en dus kosten besparen

Over Robert Buning

Robert Buning is een ervaren recruitmentprofessional die zijn kennis en ervaring inzet om andere recruitment- en arbeidsmarktcommunicatiespecialisten te helpen om beter te worden in hun vak.

Zelf een candidate persona leren maken?

Schrijf je in voor de training